CIKKEK

2000 őszén is - mint mindig - ellátogattam a PeCsá-ba a Devils Motor Show-ra. Természetesen motorral mentem, a Wild http://www.wild.hu/egyik munkatársa már az érkezésem pillanatában megállított, hogy készítene a lap számára egy pár fotót. Miután megvoltunk a fényképekkel, megkérdeztem, akar-e hozzá egy cikket is. Megegyeztünk, hogy leírom neki röviden a Trophy feltámadását, amit elküldök neki mailben. Olyan jól sikerült a cikk, hogy módosítás nélkül meg is jelent a Wild 63. számában, ami 2001-ben az első hónapban jelent meg.

Íme, a mellékelt cikk, mely az elfelejtett nevű fotósnak és a Wild-nak köszönhető.

A képekre klikkelve megtekintheted nagy méretben is a megjelent cikket és az újság aktuális címlapját is, de lentebb szöveges formátumban is elolvashatod

GERGŐ ÉS A TROPHY

Sziasztok! Gergely Sándor vagyok (Gergő), a motorom pedig MZ es250/2 Trophy. Elmesélem közös történetünket, hogyan lettem veterán motoros.

1998 őszén egy péntek esti sörkúra közben vetődött fel először az MZ Trophy, majd az oldalkocsis motor király volta. Nem gondoltam volna, hogy valaha szert teszek egy ilyen szekérre. Tévedtem.

Barátaim nem felejtettek el mindent, ami aznap este a Blues Pubban elhangzott, mivel csak szelíden fogyasztottuk a sörcsap áldását. Három nap múlva felhívott a társaság egyik lány tagja, hogy tud egy oldalkocsis eladó mocit olcsón. Azt, hogy milyen típusú, nem tudta, mert a következőképpen értesült a gép létezéséről: A barátnője mesélte, hogy a szomszédjában egy néninek van egy olyan motorja, aminek még oldalt is van ülése. Már rég nem használják, évek óta az utcán áll letakarva és a szürkék (a közterület derék őrei) felszólították, hogy tüntesse el az ócskavasát az utcáról... Gondoltam, ha már ilyen kacifántos úton pont nekem sikerült ráakadnom egy oldalkocsis mocira, hát legalább megkérdezek róla egyet, s mást. Felhívtam a nénit, aki meglepő módon tudta, milyen márkájú a rothadó vashalmaz: MZ TROPHY!!! 1973-ból. Ekkor már tudtam, hogy valamelyik motoros Istennek van a keze a dologban, mert ennyi véletlen nincs. Találok egy olyan motort, ami véleményem szerint az egyik legstrapabíróbb tömegcikk volt, és olyan csúnya, hogy az már szép. Ráadásul oldalkocsival, ami ma már igen ritka. Az évjárat pedig kitűnő, már ha magamból indulok ki. Irány vásárolni.

A látvány lehangoló volt. A szakadozott műanyag (nylon) fólia alatt, néhány helyen látni véltem motorra emlékeztető dolgokat, ezért kicsit szkeptikus lettem. Közelebbről szemügyre véve, még rosszabbul festett dolog. A motor állapotára a legjellemzőbb az volt, hogy az oldalkocsiban már tekintélyes fűcsomó burjánzott, persze nem abból a jó fajtából. :-)

Mint azt a néni elmesélte, már nyolc éve ugyanitt parkol a volt férje által nagy becsben tartott motor, amit azóta a férje betegsége miatt ki sem bontottak a "ponyva" alól. Gondoltam, a fóliát már nem is kell levenni, erről ennyit. A néni elszomorodott, aztán érdekes ötletem támadt: az irányár feléért megveszem a gépet, mint zsákbamacskát, mert a fólia kibontása után lehet, hogy még ingyen sem kéne. Hihetetlen, de a néninek tetszett az ötlet, így nyélbe ütöttük az üzletet.

Innentől kezdve igen érdekes problémákkal kellett szembenéznem, míg ez az igen furcsa szerkezet elindult. Már a parkolóból való elszállításnál problémák akadtak, mivel nem fért fel az utánfutóra... és sorolhatnám még vagy ötven oldalon keresztül, hogy a felújítás ideje alatt - ami 450 órát jelentett - mi mindet kellett megoldani. Például az összes csavart. Az egész gépet atomjaira szétszedtem. Alkatrészek után rohangáltam. Vért izzadva csiszoltam (106 küllő egyenként...). Kartondobozból "festőkabint" csináltam. Spray-vel festettem. A finomabb szóval mondva "átalakított", de pontos jelzővel nagyon elb@szott elektROMOS rendszert, eredeti cuccokkal helyreállítottam. A festésen és a plexin kívül minden eredeti, vagy pedig eredeti oridzsi újra cseréltem. A tipikus-típusos MZ-csörgésen kívül már csak az üléshuzat szakadozottsága róható fel negatívumként. Ehhez már nincs kedvem (Ft!). De ezekkel nem akarlak untatni benneteket. A végeredmény számít, az pedig magáért beszél.

Most kicsit a motorozásról.

Oldalkocsis motoron ülni, az egy különös érzés. A barátom fogalmazta meg ezt a legjobban, mikor megkért, hogy szent helyemre ülhessen: "Basszus! Ezt a feelinget! Állok és halálfélelmem van!" :-)

Vezetni pedig még érdekesebb. Tudjátok, hogy az úton lévő hosszanti barázdák megvezetik a motort, ezért meg kell "közölni" a barázdákat. Hát ez oldalkocsis mocival nem egyszerű, és ha nem sikerül, akkor gép önálló életre kel, és ha nincs elég erős alkarod, arra megy, amerre akar. Két keréken is képes haladni, a járókelők, de főleg a "hajóban" ülő utasok legnagyobb rémületére. Jobbraforduláskor - nem pedig balra, mint azt sokan hiszik -, pontosabban, ha abba az irányba kanyarodsz, amerre az oldalkocsi van, spontán reakciója a gépnek, hogy próbál olyan pózt felvenni, mint a kutyák pisiléskor. Ezt gyakorlással kordában lehet tartani olyannyira, hogy most már akár 70-nel is tudok így "közlekedni". Ha viszont nem a hajó felé kanyarodsz, és az ív elég kicsi, a sebesség viszont elég nagy, a "két kerekezés" úgy módosul, hogy az első kerék, illetve a hajó kereke lent van, a hátsókerék viszont megkezdi a felszállást, az orra bukás esélyének rohamos emelkedésével.

A motor a lánckerék-áttételnek köszönhetően ugyanúgy gyorsul egy személlyel, mint hárommal. Ennek köszönhető, hogy a végsebessége is terheléstől függetlenül 90 km/h. A hajóban utazni nagyon kényelmes, még kétméteres embernek is elég a hely, és az üléshelyzet semmihez sem hasonlítható. Beszállni egyedi módon, a hajó tetejének előre billentésével lehet, majd a majrécső megmarkolása után indulhat a motorozás a világot jelentő aszfalton.

Utassal (pláne a 140 kilós motoros cimborámmal) kicsit jobbra húz a motor, fékezéskor pedig balra húzna. De ezt kiküszöböli a hajót eredetileg is fékező olajrásegítéses fék pontos beállítása.

A leghasznosabb része az egész motornak, a csomagtartó, amibe a 2-3 sisakon kívül is még nagyon sok minden belefér. Pl.: sátor, hálózsák és a legfontosabb a hűtőtáska...! A gép nagyon megbízható. Problémamentesen megjártam már vele Szabolcs megyét is, ami egy kunmadarasi kitérővel oda-vissza 800 km. Szeretnék egy még régibb, erősebb gépet, egy merev vázas oldalkocsis boxermotort, amivel akár streetfighter show-ba illő mutatványokat is tudnék csinálni, de ehhez el kellene adnom a mostanit, ami igen nehéz, mert ő az első ilyen munkám és olyan áron nem veszik meg, hogy megérje eladnom és elkezdeni újra az egészet. De ha tudtok egy külföldit, aki tele van zsével és jó oldalkocsis motort akar, amit nem kell állandóan bütykölni, pedig már veterán, küldjétek hozzám.

Röviden és tömören ennyit rólam és a motoromról - és a következő motoromról.

Széles utat kívánok minden motorosnak az újévben!

Csá!
Gergő és a Trophy.

2000-ben a Hungaroringen versenyeztem éppen, amikor pihenés közben odajött hozzám valaki, akinek nagyon megtetszett a motorom. Elvittem egy körre a Trophyval. Beszélgetésbe elegyedtünk, aminek a végén megkérdezte, hogy leírnám-e neki levélben beszélgetésünk témáját, mert szerinte a motoros olvasókat is érdekelné egy ilyen cikk az újságban. Ekkor derült ki, hogy Vörös János volt az érdeklődő, a Motor Revü szerkesztője, aki sajnos nem sokára - betegsége miatt - itt hagyta árnyékvilágunkat. Íme, a mellékelt cikk, mely neki és a motor revünek www.motorrevu.hu köszönhető.

Köszönöm neked János! Nyugodj békében.

A képekre klikkelve megtekintheted nagy méretben is a megjelent cikket és az újság aktuális címlapját is, de lentebb szöveges formátumban is elolvashatod (kiegészítésekkel).

TÉVÚTON

A mind sűrűbbé váló hazai forgalomban legfeljebb elvétve látni egy-egy oldalkocsis motorkerékpárt. Pedig léteznek, sokan kifejezetten kedvelik ezt a járművet. De vajon mivel találja magát szemben az, aki egy ilyen fogatot kíván forgalomba helyezni?

Az oldalkocsis gépek szerelmeseinek - vannak ilyenek - problémáira egy olvasónk hívta fel a figyelmünket. Íme a levele.

Nyolc évig az utcán állt, véletlenül találtam rá. Megtetszett. Megvettem, felújítottam és végzetes dologra szántam el magam: legálisan motorozni akartam az 1973-ban gyártott ES MZ 205/2 típusú oldalkocsis motorommal. A bajok itt kezdődtek.

Az oldalkocsis balek azt hiszi, hogy az átírásról, műszaki vizsgáról, eredetiség vizsgálatról mindent megtudhat az illetékes szervektől: rendőrség, KPM, eredetiség vizsgáló. Mintha valami UFO-ról beszélnék:

  • Oldalkocsis?
  • Dupla rendszám?
  • Régi forgalmi?
  • Egy tükör?
  • Alvázszám az oldalkocsin?
  • Hogy mikor, hová kellene menni vele?

A rendőrségen az ügyintéző önzetlen segítsége és nyomozó munkája nélkül nem tudtam volna boldogulni. Napokon keresztül telefonon próbáltuk kideríteni, hogy mi minden szükséges egy forgalomból nem kivont, régi rendszámmal és forgalmi engedéllyel rendelkező oldalkocsis motorkerékpár átírásához. (Ezúton köszönöm a VII. kerületi Igazgatásrendészeti Osztály munkatársainak a segítségét)

1. Vannak viszont kérdések, amelyekre önhibájukon kívül, erőfeszítéseik ellenére sem tudtak válaszolni:

  • Milyen elsősegélynyújtó felszerelésre van szükségem? Az "A" kategóriás ugyanis csak két személy ellátására való.
  • A rendszámtáblák alakját ki határozza meg és a hajón hová kell felszerelni?
  • Elakadásjelző kell-e a felszereléshez?
  • Eladható-e a hajó külön, ha nincs önálló törzskártyája?
  • Vehetek-e oldalkocsit és lecserélhetem-e a régit, amelynek adatai nem szerepelnek a forgalmiban?
  • Eladhatom-e csak a motort forgalmi nélkül?
  • Milyen jogosítvánnyal lehet oldalkocsis motort vezetni.

2. A műszaki vizsgához viszont semmiféle segítséget nem kaptam. A mai napig nem tudom, milyen feltételeknek kell megfelelnie egy ilyen motorkerékpárnak a műszakin.

  • Egyszerűen nem tudtam kideríteni, hogy ha két tükröt kell felszerelni, akkor a baloldalit hová helyezzem, mivel a kormányon nincs értelme, sőt, veszélyes is.
  • Lehetetlen úgy beállítani, hogy a hajóban ülő utason kívül mást is lássak, a hajón meg nincs hely a felszerelésére.
  • Nem derült ki az sem, hogy a baloldali gyári kormányvég irányjelzőt le kell-e szerelni, mivel a hajón is van egy, vagy csak ki kell kapcsolni?
  • Egyáltalán kötelező az irányjelző?
  • Használhatom-e a motort oldalkocsi nélkül?
  • Gyárilag van ugyan fék az oldalkocsin, de a forgalmiban ez sem szerepel (noha van ilyen rubrikája is). Kell-e működnie a vizsgán, és ha igen, milyen hatásfokkal?
  • Hány sisakot kell vinnem a műszaki vizsgára?

Műszaki végzettségemnek köszönhetően a gépet magam restauráltam, és mindenben törekedtem megfelelni a maximális elvárásoknak, de csak a szerencsémnek köszönhetem, hogy a gép megfelelt a Mozaik utcában.

3. Az eredetiségvizsgálat kész kabaré volt. Azzal kezdődött, hogy az aknára nem tudtak vele beállni és oda nekem tilos volt bemenni. Ezek után az udvaron vizsgálták a gépet. Tőlem kérdezték, hogy milyen gyártmányú az oldalkocsi, valamint, hogy van-e vázszáma és hol? Noha gyári az oldalkocsi, a típus nevét nem sikerült kideríteni: tehát a hivatal sem tudja. A meglepetés akkor ért, amikor megkaptam postán a törzskönyvet és a forgalmit. Az oldalkocsi vizsgálatáért és vizsgáztatásáért külön kellett fizetnem, mégsem kaptam hozzá külön törzskártyát, sem külön forgalmit, sőt a hajó adatai sehol sem szerepelnek! Akkor miért fizettem külön?

4. A forgalmit és a törzskártyát csak postán küldik ki, és csak az állandó lakcímemre. Ráadásul csak személyesen, a személyim felmutatásával vehetem át. Az állandó lakásom Szabolcs- Szatmár- Bereg megyében van. Ezért kellett volna 300 kilométert utaznom, miközben mindent Budapesten csináltam, és itt van az ideiglenes lakásom is. Így hát ügyvédi meghatalmazást készíttettem a szüleimnek, hogy átvehessék, és a címemre egyszerű ajánlott levélként elküldhessék.

Végülis majdnem mindennek utánajártam, elintéztem és nem került olyan sokba a motorkerékpár eredetiségvizsgálata.

  • Motorkerékpár-utánfutó eredetiségvizsgálata mivel 12 évnél öregebb 12% kedvezménnyel intézhető.
  • Kötelező felelősségbiztosítás.
  • Új rendszámtáblák.
  • Új forgalmi engedély (hologramos).
  • Igazgatásrendészeti díj.
  • Átírási illeték.
  • Motorkerékpár műszaki vizsgáztatása.
  • Motorkerékpár-utánfutó műszaki vizsgáztatása.
  • Útvonalengedély

Mindezeket a díjakat kifizetve a balek az hiszi, most már minden papírja rendben van, jöhet a felhőtlen motorozás, de: a forgalmiból nem derül ki, hogy oldalkocsis a motor, csak a szállítható személyek számából, és a saját, maximális össztömegből!

Nem tudom, mennyi pénzt kell tartalékolnom, hogy ki tudjam fizetni a büntetést olyan szabálytalanságokért, amelyekről talán a rend őrei tudnak, de amelyekről nekem fogalmam sincs.

Vajon a Motor Revü szerkesztőinek van-e?

(aláírás és cím)

E meglehetősen hosszú levélre ebben a számban, már csak terjedelmi okokból sem tudunk válaszolni. A következő lapszámban viszont közöljük a rendőrségtől és a főfelügyelettől beszerzett információkat a háromkerekűek jogállásáról. Ebben a körben foglalkozunk a trike-okkal is.

Három keréken II.

Motor revü 2000. év novemberi száma

Az üzembe helyezés feltételei.

Előző számunkban terjedelmes olvasó levelet közöltünk, amelynek írója választ kért az oldalkocsis motorja üzembe helyezése során felmerült kérdésekre. Terjedelmi okból a válaszok csak ebben a számban jelenhettek meg.

Olvasónk levelében - amelyet a 200/10. lapszámunkban tettünk közzé - olyan kérdéseket is fölvetett, amelyekre a válasz a KRESZ-ben is megtalálható. Például az elsősegély csomag esetében a KRESZ egyértelműen kimondja, hogy "szóló motorkerékpár esetén az >A< oldalkocsis gép esetében a >B< jelű elsősegély csomagra van szükség." Ugyanígy az elakadást jelző háromszög szükségessége sem lehet kérdéses, hiszen a KRESZ úgy rendelkezik, hogy "lakott területen kívül az úttesten vagy leállósávon lévő elromlott járművet - kivéve a kétkerekű motorkerékpárt - (...) elakadást jelző háromszöggel meg kell jelölni." A kérdések egyéb részét elküldtük az ORFK Szabálysértési és Közlekedés Igazgatási Alosztályára is, ahonnan Kenyeres Kitti kiemelt főelőadótól az alábbi válasz érkezett:

"Az oldalkocsis motorkerékpárt az >A< kategóriában érvényesített jogosultsággal lehet vezetni, amennyiben a jármű összsúlya a 400 kg-ot nem haladja meg. Amennyiben a 400 kg-ot meghaladja, úgy >B< kategóriába érvényesített vezetői engedéllyel vezethető. A rendszámtáblák méretét meghatározzák a rendőrhatósági igazgatásról szóló 48/1997 (VIII.26) BM rendelet rendelkezései. Motorkerékpárra az úgynevezett >B< típusú rendszámtáblát adja ki a hatóság, amely 240 X 130 mm nagyságú. A >B< típusú táblát kell felszerelni a motorkerékpárra hátulra, a motorkerékpár oldalkocsijára pedig előre. (1. kép)

Az oldalkocsis motorkerékpár elidegeníthető. Önmagában a motorkerékpár is és az oldalkocsi is egyaránt. Amennyiben az oldalkocsi eladására kerül sor, úgy a járművet, amely eddig oldalkocsis motorkerékpárként volt nyilvántartva és a Közlekedési Felügyelet által vizsgáztatva, motorkerékpárként kell levizsgáztatni, majd ezt követően a változást a hatósági engedélyben, valamint a nyilvántartásban a rendőrhatság által jegyeztetni. Az oldalkocsi ezután eladható, melyről adásvételi szerződést kell kötni, amely az oldalkocsi mindenkori tulajdon jogát igazolja. Ugyanez a helyzet, ha egy meglévő és nyilvántartásba vett motorkerékpárt kívánunk oldalkocsival használni. A járművet - motorkerékpár, oldalkocsi - le kell vizsgáztatni oldalkocsis motorkerékpárként, majd ezen tényt természetesen a forgalmi engedélybe és a nyilvántartásba is át kell vezetni. A KRESZ önmagában az oldalkocsit nem ismeri el járműként, ebből adódik, hogy forgalmi engedélye, törzskönyve nem lehet, és ily módon az oldalkocsit mindig a motorkerékpár azonosítja.

A levélírót a forgalmi engedély és a törzskönyv kiadásával kapcsolatos kérdésekben az alábbiak szerint tájékoztatom.

A forgalmi engedélyt a rendőrhatóság a forgalomba helyezést követően kiadja, és nem postázza. A törzskönyv valóban postai úton jut el a jármű tulajdonosához, illetve a törzskönyv jogosítottjához. Az általános jogszabályok alapján a törzskönyv az állandó lakhelyre kerül kipostázásra. Amennyiben azonban az ügyfél jelzi a rendőrhatóságnak, hogy nem az állandó lakhelyén tartózkodik, hanem például az ideiglenes lakcímen, akkor abban az esetben az ideiglenes lakcímre indítják a törzskönyvet. Ezen tényt a rendőrhatóság előtt írásos nyilatkozatban kell jelezni. Fontos tudnivaló, hogy csak olyan címre indítható a törzskönyv, amely a személyi igazolványban vagy állandó, vagy ideiglenesként szerepel."

A további kérdésekre a Közlekedési Felügyelet főosztályvezető-helyettese, Horváth József főmérnök adott választ:

"1992 július elseje óta kötelező a motorkerékpárorra is a két visszapillantó tükör alkalmazása. Ám ha az oldalkocsi magassága olyan, hogy a jobb oldali tükörben valóban csak az utas lenne látható, el lehet tekinteni a baloldali tükör alkalmazásától. (2. kép) Mivel az MZ ES 25062 típuson gyárilag nem volt irányjelző, ezért felszerelése nem kötelező, de fel szabad szerelni. Ebben az esetben az egyik irányjelző a baloldali kormányvégen, a másik az oldalkocsin, a mellékelt adatlap ábrája szerint helyezhető el (3. kép). A Super Elastik oldalkocsi, amilyenről esetünkben is szó van, gyárilag hidro-mechanikus rendszerű fékszerkezettel készült (4. kép). Ennek tehát a hátsókerék üzemi fékrendszerével együtt kell működnie. A motorkerékpárok fékrendszereinek hatásosságára vonatkozó előírásokat a 6/1990. (IV.12.) KöHÉM rendelet 9. számú melléklete tartalmazza. Ebben az oldalkocsi fékre előírt paraméterek is szerepelnek. Arra vonatkozóan, hogy a műszaki vizsgán hány sisakot kell bemutatni, a válasz: egyet. A sisak nem a motorkerékpár tartozéka, hanem a vezető és az utas, vagy utasok védőfelszerelése. Ha tehát egyedül megy a vizsgára, elég a saját sisakját bemutatnia. Annyit még hozzáfűznék az elmondottakhoz, hogy a felügyeletnek az az álláspontja, hogy az oldalkocsis üzemmódban levizsgáztatott motorkerékpár minden további nélkül használható szóló üzemmódban is. A pótkocsis üzemmódra levizsgáztatott autót sem kötelező kizárólag pótkocsival közlekedtetni."

Ebben a kérdésben mi is egyetértünk a Főfelügyelet álláspontjával, csak még a rendőrséggel kellene közös nevezőre jutni ennek megítélésében. És bár a kérdések kifejezetten az oldalkocsis motorkerékpárokra vonatkoztak, mi a háromkerekűekkel kapcsolatban újólag felvetettük trike-ok üzembe helyezhetőségének a lehetőségét is. "Mi nem zárkózunk el a trike-ok üzembe helyezésétől, de tudomásul kell venni, hogy ez a fajta jármű sok tekintetben nem felel meg sem a motorkerékpárokra, sem a pedig az autókra kidolgozott előírásoknak. Ez még önmagában véve nem lenne baj, mert hiszen bizonyos pontok alól lehet felmentést kérni. Azonban szükség lenne a biztonság szempontjait rögzítő engedélyeztetési eljárásra. Ennek költségei viszont elég magasak, és egy gyártó inkább képes ezt elviselni, mint valamely egyéni üzemeltető. Tehát a lehetőség adott, csak valakinek végig kellene vinni a szükséges engedélyeztetési folyamatot, amely precedens értékű lehetne a hasonló járművek üzembe helyezése során."

A hajlandóság tehát meg van a hivatalos szervek részéről, csak a gyakorlati megvalósításra kell még várnunk. De vajon meddig?

Szegény János, te már nem érhetted meg, de még mi sem...

FEL